søndag 27. januar 2013

Hagen


Vi har en hage som vender mot sør vest, og en skrå tomt. Det er som kjent en utfordring å få en bratt bakke til å bli praktisk..men finner man greie løsninger - blir det fort en dynamisk og original hage :) Vi ønsket oss en hage som var lettstelt, men likevel ikke kjedelig. Uteplass var også et ønske og gjerne en dam..Jeg brukte vinteren i fjor på å tegne en arbeidstegning noe jeg anbefaler på det sterkeste å ta seg tid til!! Vi startet i april 2012. Vi delte hagen inn i tre nivåer. Ettersom tomten er ganske smal og kvadratisk, har jeg prøvd å få inn så mange runde elementer som mulig. En hage kan fort bli stram og konstruert med rette vinkler og linjer. Her har jeg begynt så smått med utformingen av hoved bedet..

...så er det ferdig planert og klart til å legge duk og grunnlaget for plattingen...



På nedsiden av plattingen hadde vi en naturlig vannåre, og det ble da helt naturlig med hage dam her. Viktig å grave til man finner en god vanntilstrømning, og legge stein rundt kantene rundt åren.






Her har jeg lagt stein dekke på stien rundt dammen, først planert, så funnet steiner som er flate på ene siden, så har jeg tilpasset hver stein så de ble noenlunde i plan. Tidkrevende men kjekt! :)




Her er siste steinen lagt. Har plantet Klematis i div blåtoner rundt de største steinene, og laget et klatresystem med sen så de føyer seg etter muren. Har også et par Hosta innimellom.

Husk også på forskriftene som sier at hagedammer ikke må være mer enn 20 cm dyp, før den må sikres!





Som en motvekt til plattingen og dammen som ligger på samme side av hagen, laget jeg to runde " kummer " av stein. Dette for å få en god balanse i hagen, og for å få litt høyde på blomsterbedene. Jeg har kledd innsiden med duk, for å unngå både ugress og at røttene kommer ut. ( ikke duk i bunnen ) 


























1 kommentar:

  1. Steinbra!! :) Kommer tilbake til deg for tilbud på egen hage!Ellers må jeg bare si dette er en kul blogg, du er alsidig!

    SvarSlett